Of het nu is om leden te informeren, preken te delen of om nieuwe leden te bereiken, een website is voor veel kerken en gemeentes onmisbaar geworden. Ik ga zelf al jaren naar Evangelische Gemeente Ommen, een gemeente met zo’n 250 leden. Ommen staat bekend als toeristische trekpleister en dus zien we rond de zomervakantie vaak veel vakantiegangers in onze zondagse diensten. Ook in het bezoek van onze website zien we dit terug: rond augustus is er vaak een piek van gebruikers.

De huidige website van onze gemeente is een aantal jaar geleden door mij zelf gebouwd. Van een ontwerp in Adobe FireWorks naar HTML en CSS en gekoppeld aan WordPress. Inmiddels kan deze website echt niet meer. Niet responsive, ouderwets en achterhaalde techniek. Tijd dus voor een redesign. Maar hoe pak je dat aan?

Focus op wat ├ęcht belangrijk is

Wat is echt belangrijk op de website van een kerk? In mijn ervaring proberen we vaak veel te veel te communiceren. Van uitgebreide theologische visies tot spaarzaam bijgehouden blogs en foto-albums. Maar waar is een bezoeker echt naar op zoek? Wat dacht je van de volgende onderdelen:

  • Wat voor gemeente is dit eigenlijk? Traditioneel of juist modern?
  • Waar komt deze gemeente samen? Location, location, location!
  • Hoe laat beginnen de diensten?
  • Waar vind ik de laatste preken om nog eens na te luisteren?
  • Wat staat er deze week op de agenda?

Start met de content

Een goed startpunt om er achter te komen wat de bezoekers van je website ├ęcht belangrijk vinden zijn de rapporten in Google Analytics. In de rapporten kun je bijvoorbeeld inzoomen op de populairste pagina’s. Hieronder zie je dat overzicht voor onze website.

Grafiek 1: Belangrijkste content op evango.nl.

Je ziet het! Na de homepage zijn de meeste bezoekers op zoek naar de locatie en tijd van de samenkomsten en het archief van de preken. In de opzet van een nieuwe website zullen we hier rekening mee moeten houden.

Houd rekening met mobiel

De afgelopen jaren is het aandeel van mobiele gebruikers enorm gegroeid. Zoals je hieronder kunt zien, is het smartphone gebruik voor onze website inmiddels groter dan het aantal bezoekers dat via een desktop computer de website bezoekt.

Grafiek 2: Aandeel mobiele gebruikers.

Dat betekent nogal wat voor de manier waarop je de website opbouwt. Het is goed om bij het bouwen van de website regelmatig te testen hoe mobiel-vriendelijk je website is. Een goede tool om je website te testen is Google’s Lighthouse tool. Met deze plugin voor de Webmaster Tools in je browser kun je eenvoudig testen hoe jouw site werkt op mobiele devices.

Aan de slag: waar begin je?

Met deze informatie in je achterhoofd is het tijd om te gaan bouwen. Waar begin je dan? In veel gevallen zal het belangrijk zijn dat meerdere mensen de website kunnen onderhouden. Kies daarom voor een gebruiksvriendelijk content management systeem. Ik ben groot fan van WordPress, een gratis en open source content management systeem waar inmiddels zo’n 32% van het internet op draait.

Een thema kiezen

WordPress werkt met thema’s die het uiterlijk van de site bepalen. Er zijn duizenden thema’s beschikbaar, ook thema’s die speciaal gericht zijn op kerken. Bij het uitzoeken van een thema is het belangrijk dat je op de volgende zaken let:

  • Is er een Nederlandse vertaling aanwezig?
  • Kan ik makkelijk de audio van de preken uploaden en publiceren?
  • Is het thema compatible met de laatste versie van WordPress?
  • Is het thema geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers?

Ik maak vaak gebruik van ThemeForest, een marktplaats voor allerlei webdesign gerelateerde zaken zoals WordPress thema’s, maar ook Photoshop templates of audio bestanden. ThemeForest’s WordPress-database bevat momenteel ruim 11.500 thema’s, er zit vast wel wat voor je tussen!

Tussen twee haakjes: de grafieken die ik hierboven heb toegevoegd gebruiken data uit Google Analytics en zijn gevisualiseerd met Google Datastudio. Datastudio is fantastisch en in een volgende blogpost schrijf ik daar meer over!

Gepubliceerd door Michiel

Online Marketeer en Communicatie Professional. Man van Marijke. Papa van Danique, Joram en Nadeche.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.